“Straf dat we dit zo vlot hebben klaargespeeld!”

Dankzij nieuwe vestiging is Heidebloem klaar voor de toekomst

Deel dit artikel met uw collega's

Eind 2020 verhuisde Heidebloem naar een nieuwbouw in het Europark in Lanaken. Waar negen maanden eerder nog een onbewerkte akker lag, rijden sinds januari bussen in en uit een hypermodern busbedrijf. “Alleen dankzij de inzet van iedereen hebben we dit in zo’n korte tijdspanne tot een goed einde gebracht,” vertelt een trotse algemeen manager Philippe Samyn.

Philippe herinnert zich nog hoe in maart 2020, slechts enkele dagen voor de lockdown, de eerste spade in de grond werd gezet. “Als je hoorde welke COVID-maatregelen je in acht moest nemen, dan slik je wel even. De huur van het oude gebouw op de Tongersesteenweg in Lanaken liep echter af op 31 december 2020. We konden ons simpelweg niet permitteren om later te verhuizen,” aldus Philippe.

Strakke COVID-planning

Alleen met een strakke planning zou Heidebloem slagen in het (bijna) onmogelijke. “Voor elke fase hebben we een plan opgesteld. Wekelijks bespraken we dat plan en stuurden we bij waar nodig. Op elke werf krijg je te maken met vertragingen. Maar tijdens COVID is dat extreem. Er zijn altijd mensen in quarantaine. Het aantal werklui op de site is beperkt. De aanvoer van materialen uit het buitenland stokt. Bovendien moet er ook op de site streng toegekeken worden op de hygiëneregels. Toch moet je telkens klaar zijn. Alleen dan kan je het volgende stukje leggen en raakt de puzzel af.”

image
image
image
image
image
image

Chauffeur wordt verhuizer

Uiteindelijk startte de verhuis tijdens de derde week van december. Die werd minutieus voorbereid vanaf oktober. “Terwijl onze lijn- en schoolbussen uitreden, hielpen de werkloze autocarchauffeurs met de verhuis. Het was voor hen ook een manier om in deze tijden contact te houden met hun collega’s. De autocars gebruikten we als verhuiswagen. Zo belandde meteen het materiaal én de bus op de nieuwe site.” Zelfs aan details werd gedacht. “Omdat we niet in kolonne mochten rijden, vertrokken er elk half uur vijf bussen. Zo hebben we de meeste zaken op een zondag verhuisd.”

Betrokken medewerkers

Veiligheid en comfort zijn de twee begrippen waarrond alles draait in het nieuwe Heidebloem-epicentrum. Chauffeurs en kantoormedewerkers werden nauw betrokken. “Dankzij hun inbreng is er veel aandacht voor lichtinval en zicht op groen. Zelf wilden we via de indeling van de ruimtes het contact tussen de chauffeurs en kantoormedewerkers verbeteren. Dat vergroot de onderlinge betrokkenheid,” aldus Philippe.

Elektrische toekomst

In de werkplaats bevindt zich naast de putten ook een zone voor elektrische voertuigen. Al wacht Heidebloem op De Lijn om op dat vlak verdere stappen te zetten. “Er staat een hoogspanningscabine en alle wachtleidingen liggen er. De daken van de kantoren en garage zijn uitgerust met zonnepanelen. Op de voorziene extra luifels voor de bussen, kunnen we ook zonnepanelen leggen. We kunnen onze infrastructuur dus snel omvormen naar een toekomstgerichte site voor elektrisch busvervoer.”

Nog een feestje tegoed?

Het wringt bij Philippe dat er geen officiële opening van het nieuwe Heidebloem is geweest. “We hadden graag de families van ons personeel en onze klanten uitgenodigd om hen kennis te laten maken met de nieuwe site. Maar dat kan nu even niet. Wanneer we in het najaar weer voorzichtig kunnen opstarten, hoop ik iedereen hier eens te verwelkomen.” Of misschien is dat feest iets voor een volgende uitbreiding. Heidebloem stalt vandaag immers negentig bussen in Lanaken. Maar er is plaats voor honderdvijftig voertuigen. Wordt dus vervolgd?

Hoe beleven chauffeurs bij Heidebloem de coronacrisis?

Philippe Samyn: “Heidebloem stelt normaal 120 chauffeurs te werk. Een aantal rijdt er met een veertigtal lijn- en schoolbussen. Die sector blijft redelijk stabiel. Meer dan de helft van onze chauffeurs rijdt echter internationale ritten met autocars, onze kernactiviteit. Deze bussen staan stil. Internationale chauffeurs zijn het niet gewend om thuis te zitten. Ze houden van sociaal contact. Zowel financieel als mentaal is het voor hen belangrijk om betrokken te blijven. Een aantal van deze chauffeurs vroeg om elders te gaan rijden, als vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld. Wanneer de toestand weer normaal is, kunnen ze terugkomen. Anderen proberen we in te schakelen in de verhuis of bij het ontsmetten van de bussen die nog rijden. Slechts twee chauffeurs hebben gekozen om Heidebloem te verlaten.”

image
image
image
image
image
image