Van Hool EX11H: een polyvalente stadsmus

Rij-impressie met FCBO-instructeur Filiep Houthoofdt

Een autocar helemaal in zijn element in de stad, op bochtige en kleine wegen maar evenzeer over een lange afstand. De typische Van Hool look is verschillend van de TX reeks maar minstens even elegant en uitnodigend. De Van Hool EX11H is een stadsmus met vele mogelijkheden.

Deel dit artikel met uw collega's

Met de lancering van de EX11H en L snijdt Van Hool een nieuwe nichemarkt aan. Een voertuig van amper 10m70 lengte mikt op dagjestoerisme voor kleinere groepen en met de kleine draaicirkel, bijzonder wendbaar. Op Busworld stelde Van Hool de EX11H in première aan de wereld voor. De nieuweling mocht overigens met de Busworld Award voor Comfort de Heizelpaleizen verlaten. Van Hool biedt de EX11 aan in L- en H-varianten, met lage of standaard instaphoogte.

Chauffeursruimte

  • Het dashboard is eenvoudig, functioneel en gemakkelijk bereikbaar. Met de bekende centrale bedieningsknop uit de andere Van Hool modellen, aan de linkerzijde van de chauffeur, kan men zonder opkijken allerlei informatie oproepen of functies wijzigen en aanpassen.


  • Voor sommige chauffeurs is het even wennen aan het zwevend gaspedaal. Bij het rijden met cruise control biedt de pedaalstand voldoende ruimte om de rechtervoet eronder te laten rusten, een zegen bij lange ritten.


  • Branddetectiesystemen in onder meer het motorcompartiment en de kofferruimte signaleren meteen het minste onheil.


  • De bestuurderszetel is professioneel zoals het hoort. De zitvorm is goed aansluitend en ondersteunend, voorzien van armsteunen en ingebouwde micro, en verwarmend/ventilerend indien gewenst. Alle gangbare veiligheidssystemen zijn aanwezig. Aan opbergruimte geen overvloed maar wel doordacht. In de begeleidersstoel is het aangenaam vertoeven.

VIDEO: De chauffeurspost van de Van Hool EX11H uitgetest door Filiep Houthoofdt, FCBO-instructeur.

Cameraspiegels

Grootste innovatie op dit demomodel waren de (optionele) cameraspiegels, die steeds vaker de conventionele achteruitkijkspiegels zullen vervangen. We kunnen alle chauffeurs geruststellen. De beelden zijn, op schermen links en rechts op de vensterpijl, loepzuiver ook bij duisternis. Onze testrijder zou echter de schermen liever iets lager zien hangen dan hun huidige positie. De dode hoek is haast verdwenen en dit verdient een prijs op zich. Een bestuurder die het MirrorEye-systeem gebruikt, kan meer zien dan bij conventionele spiegels, omdat de camera's een groter gezichtsveld bedekken.


VIDEO: Filip Nolf, product manager bij Van Hool geeft meer uitleg over de cameraspiegels en hun gebruik.

Comfort

De EX11 is de enige autocar die Van Hool nog levert op twee assen. Onder de motorkap heeft Van Hool de vertrouwde Paccar-motor gelepeld. Een dagje slalommen langs de Vlaamse Ardennen leverde een uitstekend rapport op. In ons demomodel zaten we heel comfortabel in de Kiel Avance (10-30) stoelen met regelbare hoofdsteun.


De stijlvolle u-vorm opstelling met tafel achteraan nodigt uit tot vriendenonderonsjes of zakelijke gesprekken, al dan niet begeleid door de voortreffelijke multimediamogelijkheden. Het motorgeluid is niet storend.

De bagageruimte boven de stoelen is ruim en kan afgesloten worden. Boven de passagiersstoel kun je de USB-aansluiting terugvinden bij de bedieningstoetsen, voor onder meer de ventilatie, individuele verlichting enz. Niet meteen de handigste plaats als je smartphone over een kortere kabel beschikt. De driepuntgordels op alle zetels zijn standaard. Het keukentje is een klassieker met een digitale bediening.


Minpunt is de (te) krappe toegang tot het toilet. Van Hool belooft beterschap. Twee frigo’s houden drank en voedsel fris, drie camera’s houden contact met de buitenwereld.


De ruime en goed verlichte bagagecompartimenten hebben een volume van maximaal 4,14m³ (EX11L) en 7,19 m³ (EX11H). De snelkoppelingen voor het toilet, drinkwater en waterreservoir zijn foutloos toegankelijk zonder zich in de kofferruimte te moeten wringen tussen de bagage. De buiten- en binnenverlichting is led, binnenin sfeervol functioneel. Rolgeluiden zijn binnenin haast niet hoorbaar en de vering is toch wel subliem te noemen.

Vinnige motor

De EX11 glijdt over ongelijke oppervlakten als een schaatser over een ijspiste door de speciale schokdempers waarop bijkomende dempers zijn geplaatst. De EX11 voelt zich in zijn nopjes langs provinciale wegen en Dorpsstraatjes.

De DAF Paccar mx-11 motor in ons demomodel met 408 pk reageerde adequaat op iedere pedaaltrap. Op de L-versie is ook een motor van 370 pk van de meest recente ‘NG’-generatie beschikbaar. De (optionele) versnellingsbak ZF Traxon schakelde boterzacht. Van Hool heeft overigens voor deze versie ook een ruim aanbod van manuele, geautomatiseerde en automatische versnellingsbakken. Eerlijkheidshalve moeten we eraan toevoegen dat de geïntegreerde verbruiksmeter het liet afweten.

BESLUIT


Over deze EX11H is goed nagedacht.

(+) Pluspunten

+ korte draaicirkel

+ krachtige motor

+ comfort/veiligheid

+ cameraspiegels


(--) Minpunten

- Smalle toegang toilet

- Usb-aansluiting in stoel

Icons made by Smashicons from www.flaticon.com