Nieuwjaarsreceptie FBAA Limburg

Wat staat er op het programma van SAAL in 2020? Een bezoek aan de collega’s van Antwerpen, een verkenning van de productie-eenheid van Irizar in Spanje … en nog andere nieuwe activiteiten die de leden zullen ontdekken in de SAAL-nieuwsbrief.

Deel dit artikel met uw collega's

Voor de Samenwerkende Autobus- en Autocaruitbaters Limburg (SAAL) was het afgelopen jaar heel druk. Voorzitter Francis Paulussen (links op de foto) overliep 2019 in vogelvlucht. In het voorjaar brachten de leden een bezoek aan het nieuw Europees distributiecentrum van Belron/Carglass in Munsterbilzen. In het najaar vloog het hele SAAL-gezelschap naar Macedonië voor een bezoek aan de fabrieken van Van Hool in Skopje. De leden kregen op de nieuwjaarsreceptie een beeldverslag van deze reis.

Voor 2020 werkt het bestuur volop aan drie activiteiten, waaronder mogelijks een bezoek aan FBAA-Antwerpen. Vast staat het bezoek aan de fabrieken van Irizar in Spanje op 20, 21 en 22 oktober. Terloops stelde Francis Paulussen ook nog eens de bestuursleden van SAAL voor.

Francis Paulussen – Jacobs Transport: “Klimaatverandering speelt rol”

Voor zijn eigen onderneming Jacobs Genk is 2019 een goed jaar geweest. Francis Paulussen: “Ik merk een steeds grotere collegialiteit onder de ondernemers. We hebben elkaar nodig. Jacobs Genk heeft een goed jaar gedraaid. We noteren een lichte stijging in cijfers omdat het seizoen langer wordt. Het klinkt misschien gek, maar de klimaatverandering speelt een rol: zeeklassen in oktober en schoolreizen in september, dat bestond twintig jaar geleden niet. De hogere temperaturen maken het verschil. We hopen dit jaar dezelfde cijfers te halen, maar we moeten realist blijven, je kan niet blijven stijgen, vol is vol op een bepaald moment’’.

Hedwig Lox – De Zigeuner: “Het wordt zwaarder, maar de charme blijft’’

Voor de Zigeuner uit Diepenbeek was 2019 eveneens een goed jaar. Hedwig Lox: “Het werk was beter dan een jaar voordien. Het probleem met de chauffeurs is niet meer zo acuut, we hebben enkele jonge chauffeurs kunnen aanwerven. Nu volgt de opleiding, want een ervaren chauffeur onmiddellijk vervangen is niet vanzelfsprekend. Indien dezelfde trend dit jaar aanhoudt, dan zijn wij blij. Concurrentie wordt wel zwaarder, maar dat houdt ons wakker. Er wordt veel harder gewerkt, het beroep is veeleisender geworden, niet alleen voor kantoor maar ook voor chauffeurs. De emissiezones bijvoorbeeld, daar komt meer administratie bij kijken. Kortom, het beroep is nog altijd mooi, maar het is zwaar aan het worden. Maar de charme blijft”.