Eerste hybride OV-bussen bij Latour Autobus

Latour Autobus, dat deel uitmaakt van de Hansea-groep, heeft eind vorig jaar zeven Volvo 7900 full hybrid in dienst genomen, om samen met de TEC de Naamse stadslijnen te bedienen. De TEC nam vorig jaar meer dan 100 bussen van hetzelfde type in dienst. Latour is het eerste Waalse busbedrijf, rijdend in opdracht van OTW/TEC, dat full hybrids inzet.

V.L.N.R: Jerry Jonckheere (Volvo), Mario Provez en Joris Larosse (Hansea), Hubert Latour en Erik De Roy (Volvo) bij de eerste hybride Volvo.

Deel dit artikel met uw collega's

CEO Hansea - Joris Larosse: “Eerste keer dat emissienormen in het TEC-lastenboek zo sterk gedefinieerd werden”

Waarom hybride bussen?

Voor Hansea is het de eerste aankoop van een full hybrid. CEO Joris Larosse verhult niet dat het geen spontane aankoop betreft. “Het is de eerste keer dat een lastenboek inzake emissie zo sterk gedefinieerd werd. De TEC legde geen specifieke technologie op, maar wel emissienormen. We contacteerden alle constructeurs met wie we samenwerken en kwamen uit bij Volvo, dat de meeste fitte oplossing aanbood. Meer en meer wordt leefomgeving belangrijk.


Het is de eerste maal dat dit gegeven op contractbasis op de markt wordt gebracht. Wij zetten op een duurzame manier onze contracten verder. Ook al betreft het een forse investering. De aanschaf van een groenere bus kost al vlug de helft meer dan een klassieke bus. We moeten er geen doekjes om winden: mocht het louter om de prijs gaan, hadden we diesel moeten nemen. Bij de vergroening van de vloot is het belangrijk dat operator en opdrachtgever samenwerken. Want er komen nog andere zaken bij. De aanpassing van de infrastructuur. Twee voertuigen kan je nog opvangen, maar voor meerdere voertuigen is een hele omwenteling nodig”.

Louter met de recuperatie van de remenergie besparen deze hybride bussen tussen de 25 tot 30 % brandstof.

Nog elke dag paraat

Bedrijfsleider van Latour Autobus, Hubert Latour, is tevreden met de investering. Hubert draait ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd nog elke dag mee. ‘’Dagelijks uw bussen laten rijden vind ik nog altijd een uitdaging. Ja, zeg maar een passie”. Hubert is ook een echte People Manager. Het geringe personeelsverloop is daar een mooi bewijs van.

Hubert Latour wist al vlug dat de chauffeurs de nieuwe bussen sterk appreciëren. “Dat heeft veel te maken met de genoten opleiding van Volvo. Zo leer je meer winst uit uw bus te halen. Ik hoor niets anders dan complimenten. De bus op zich nodigt uit om relax te rijden met het oog op minder verbruik. Wij wilden persé een hybride versie om op de standslijnen actief le blijven.’’

De Volvo hybrid heeft een motor van 240 pk plus elektromotor. Hij kan 101 reizigers vervoeren.

Volledig nieuwe bus

Volvo is met deze levering niet aan zijn proefstuk toe.De Zweedse constructeur verkocht vanaf 2015 meer dan 300 bussen in de Benelux, waarvan een 150-tal hybride bussen. De andere 150 voertuigen zijn electric-hybrid en full-electric. De nieuwe bussen van Latour bieden plaats aan 101 reizigers en hebben 240 pk onder de motorkap, plus de elektromotor. Deze bus is overigens een volledig nieuw ontworpen bus, geen geëlektrificeerde diesel.

Onderhoudscontract

Ook de afwerking speelde een grote rol in de beslissing tot aankoop, zegt Mario Provez, technisch directeur van Hansea. “De afwerking is hoogstaand, kabels zijn sterk beschermd, kortom alles is zeer goed afgewerkt. We hebben ook een onderhoudscontract afgesloten, herstellingen inbegrepen. Het betreft een Volvo Gold Contract dat zowel onderhoud als herstellingen omvat. Dat contract wordt uitgevoerd door de garage Sebastian in Namen. De voertuigen worden immers almaar complexer”.