Tom Van Hooste


Van Belgisch kampioen veldlopen naar buschauffeur

Tom Van Hooste was in de jaren 2000 zesvoudig Belgisch kampioen veldlopen, liep in de prijzen de hele wereld rond en rijdt vandaag als buschauffeur van De Lijn in het Waasland. En hij heeft zich die overstap nog geen moment beklaagd. “Soms ben ik aan het rijden en zeg ik tegen mezelf: ik heb toch een toffe job. Je ziet iets”.

Deel dit artikel met uw collega's

Rijden vindt Tom zelfs relax. De omgang met de reizigers maakt het nog aangenamer. Met sommige reizigers heeft hij zelf een band, slaat hij een babbeltje en is zo vlug op de hoogte van de couleur locale. “De mensen die met mij een praatje slaan, zijn vaak alleenstaanden. In die zin heb je als chauffeur ook een sociale functie”.


Tien jaar geleden stopte Tom met zijn sportcarrière en vond werk als magazijnier. De job op zich beviel hem wel maar dat isolement tussen vier muren begon voor hem, die altijd in open veld had gelopen, te zwaar doorwegen, net als de gewichten die hij moest verslepen. De bussen op Linkeroever, waar Tom toen nog woonde, brachten hem op het idee. “Ja, waarom niet?”

Begonnen met de tractor

“Ik heb altijd graag gereden. In mijn job als magazijnier reed ik ook met een heftruck en van kindsbeen af had een tractor geen geheimen voor mij. Mijn vader was namelijk een hobbyboer. Vrachtwagenchauffeur was een mogelijk alternatief maar ik vond de druk te hoog. Bovendien was de opleiding van De Lijn gratis vanaf de eerste dag. Dat heeft zeker meegespeeld in mijn beslissing. Bovendien ben ik graag onder mensen. Tijdens mijn sportcarrière heb ik immers mensen van diverse continenten, talen en cultuur ontmoet.”

Nog geen moeilijke momenten

Tom is intussen al bijna vier jaar werknemer bij De Lijn en rijdt in het Waasland de lijnen 91 en 92 naar Aalst en Sint-Niklaas, de lijnen 93 en 95 naar Antwerpen, de lijn 99 van Hamme naar Antwerpen, de lijnen 81 en 82 naar Lokeren en Antwerpen, de lijn 31 naar Kieldrecht en de stadsbussen in Sint-Niklaas. Afwisseling troef. Echte moeilijke momenten heeft Tom nog niet gekend, behalve tweemaal lichte verbale agressie. “Dat blijft wel een tijdje rondspoken in uw hoofd maar vervaagt.”

Liever een vast uurrooster

“Een meer vast uurrooster is de wens van velen, ook van mij. De Lijn werkt er aan. Je kent je uurrooster niet altijd een maand vooraf. Ik heb nu wel ongeveer een vast schema. Het werk op zich is niet zwaar, je moet wel gefocust blijven. Als je ontspannen rijdt, dan voelt het minder zwaar aan”.

“Alles wat mijn gezondheid ondermijnt, mijd ik. Ik maak mij niet druk in tijdsnood. We hebben een tijdsschema dat in principe haalbaar is, maar een obstakel, een ongeval of file brengt dat vaak in gevaar. Daaraan denken de reizigers niet altijd. Wij weten sowieso dat sommige lijnen vertraging oplopen”.

Tom rijdt met alle types van bussen, maar het liefst met gelede bussen. “Die rijden heel comfortabel, je voelt minder de putten in de weg dan met standaardbussen. Die gelede bussen blijven langer in balans.

Met de fiets naar het werk

Tom rijdt elke werkdag 15 kilometer met de fiets naar zijn vertrekpunt, de stelplaats van De Lijn in Sint-Niklaas. “Zelf met gesplitste diensten rij ik met de fiets nog naar huis. Anders wenkt het buikje. Heel vroege diensten rijd ik met de wagen”.