365.be-workshop: autocarbedrijven en verenigingen ontdekken Wallonië

Vier redenen waarom ondernemers deelnemen

Deel dit artikel met uw collega's

Tien autocarbedrijven brachten einde november zo’n 460 vertegenwoordigers van verenigingen samen in Dinant, voor de workshop van Attractions & Tourisme waarop een vijftigtal toeristische aanbieders uit Wallonië en Brussel zich voorstelden. Een initiatief dat loont, aldus de autocarondernemers.

REDEN 1: Arrangementen zoeken voor alle verenigingen


B&V Reizen uit Hechtel-Eksel was met meer dan 100 afgevaardigden van verenigingen en groepen aanwezig op de workshop. “Wij trekken nu al een viertal jaren naar deze workshop en het is echt een succes”, opent Jos Berckmans. “Wij hebben zelfs een dertigtal personen moeten weigeren omdat de inschrijvingen zeer snel volgeboekt waren.


Voor velen in Vlaanderen is Wallonië nog vaak een onbekende regio en dan is zo’n workshop handig om ‘nieuwe’ bestemmingen voor groepsuitstappen te zoeken, zoals Spa. Wij zoeken op de workshop ook zelf naar ideeën in functie van de verenigingen waarmee wij samenwerken, ook zijn zij er zelf die dag niet bij. Wij hebben een heel breed publiek, van een parkietenclub en een wandelvereniging tot vrouwenverenigingen. Wij kijken naar arrangementen die eerder mannen dan wel vrouwen aanspreken of omgekeerd. Wij zorgen ervoor dat wij voor alle verenigingen iets bieden. Zij weten ondertussen ook zeer goed dat wij in januari onze dagreizen voor groepen voorstellen en dan wordt er volop gereserveerd”.

REDEN 2: Met nieuwe klanten naar de workshop


Ook Christian Delange van Atlas Cars in Rocourt (Luik) is al verschillende jaren een trouwe bezoeker aan de workshop. “Het is een workshop die ons echt aanspreekt en die ook leidt tot mooie resultaten. Gelijktijdig is de uitstap erheen ideaal om gekende groepsverantwoordelijken en potentiële klanten te ontmoeten. Voor de workshop contacteren wij alle verenigingen die reeds in ons klantenbestand zitten. Daarnaast schrijven wij ook verenigingen aan die wij nog niet kennen. Dit jaar zijn wij met 25 verenigingen naar de workshop in Dinant getrokken, waaronder vertegenwoordigers van 10 groeperingen die nieuw voor ons waren”.


“Voor de creatie van reizen en dagtrips inspireren wij ons vaak op wat wij hebben gezien en wie wij hebben gesproken op workshops. Het kasteel en de tuinen van Freyr zijn alvast een bezoek waard. Deze workshop van 365.be is een mooi initiatief voor trips in Wallonië en Brussel. De reacties op deze workshop waren echt wel positief in zoverre dat wij na het weekeinde al meteen aanvragen ontvingen van enkele verenigingen die waren meegereisd”.

REDEN 3: Verenigingen wijzen op nieuwe initiatieven en attracties


Patrick Deblire van Autocars Deblire uit Godinne nam al voor de achtste maal deel aan de workshop. “Ik denk niet echt dat het ons als autocarbedrijf meer activiteiten oplevert. Ik zie het vooral als een initiatief om onze groepsklanten te bedanken en hen een keer te spreken. Vroeger was er meer persoonlijk contact, nu gebeurt het meer online en via telefoon. Deze workshop is ideaal om hen toch minstens één keer per jaar te ontmoeten.


Voor verenigingen is de workshop zeker nuttig omdat zij worden gewezen op nieuwe initiatieven en attracties. Groepen hebben vaak al zoveel dingen gezien dat zij intensief zoeken naar iets nieuw. Bovendien is de workshop een netwerkmoment bij uitstek. Verenigingen horen van mekaar waar zij geweest zijn, hoe goed het ergens was en besluiten dan om een gelijkaardige uitstap te maken. Voor ons is het interessant om de zakelijke relatie met exposanten te onderhouden. Zo verneem je bijvoorbeeld al eens dat een voorgesteld groepsarrangement wordt gewijzigd of geschrapt en dan kan je dat ook aanpassen in je aanbod van daguitstappen”.

REDEN 4: Groepsverantwoordelijken persoonlijk ontmoeten


“Wij hebben al enkele malen deelgenomen aan de workshop van Attractions & Tourisme en het is telkens een mooie gelegenheid om groepsverantwoordelijken persoonlijk te ontmoeten”, zegt Jean-François Peeters van Voyages Peeters uit Hannuit. “Sommigen zie je al eens op kantoor, voor anderen werk je een programma uit via telefoon en e-mail. Maar, nu trekken we er samen met hen een dag op uit naar onder andere de citadel van Dinant, waar de workshop wordt georganiseerd, en de abdij van Maredsous. De workshop bezoeken, loont echt wel. De inschrijvingen ervoor liepen eens te meer heel vlot waardoor de autocar snel was gevuld”.

“Op de workshop proberen wij de meeste standhouders te bezoeken of wij leggen alleszins voorbereidende contacten. Wij luisteren ook naar de reacties van de groepsverantwoordelijken die mee zijn.


Vervolgens brengen wij alle informatie samen en stellen wij tien dagtrips samen verspreid over diverse regio’s. Het museum van Mariemont, het grootste museum van Wallonië, en de bijhorende tuin werden bijvoorbeeld gesuggereerd. Die dagtrips werken wij uit in standaardpakketten, waarvoor wij ook de prijs berekenen. Die arrangementen stellen wij nadien voor aan verenigingen of bedrijven. Soms moeten wij die op vraag nog wat aanpassen, maar het levert alleszins meerdere daguitstappen op”.