429 autocars volgen lijnbussen op 850 ritten

Ondernemers aan het woord

Deel dit artikel met uw collega's

429 autocars van bus- en autocarondernemers rijden sinds half november zo’n 850 versterkingsritten voor De Lijn. Klanten waarderen de comfortabele rit en kiezen soms resoluut voor de autocar. Ondernemers die voor het eerst rijden voor De Lijn loven de samenwerking.

Bedrijven zoals Mandel Car en ’t Ros Beiaard reden al lijndiensten en daar verlaten nu ook verschillende touringcars de stelplaats voor versterkingsritten. Bij Mandel Car gaat het om een drietal ritten in eigen streek, ’t Ros Beiaard verzorgt 15 ritten in de regio Antwerpen-Brussel-Gent. “Omdat wij centraal gelegen zijn, was het voor ons evident om te kiezen voor versterkingsritten naar en in die steden. Lokaal zijn er nauwelijks versterkingsritten”, verduidelijkt Filip De Hauwere. “De meeste chauffeurs kenden de trajecten, anderen volgen keurig de lijnbus.

Voor Conny Cars dat 8 schoolritten voor De Lijn uitvoert, was de samenwerking met De Lijn niet onbekend. “Wij rijden 5 versterkingsritten tussen Heist-op-den-Berg, Aarschot en Herentals”, zegt Geert Van Hove. “De samenwerking verloopt heel positief. Lijndiensten waren nieuw voor ons, maar op nieuwe aanbestedingen voor geregeld vervoer zou ik wel durven ingaan”.

Ook Maggi Schollen (Lindencars) sluit een toekomstige samenwerking niet uit. “6 autocars volgen de lijnbus in de regio Leuven-Diest-Aarschot. Omdat geregeld vervoer meer zekerheid geeft, zie ik het wel zitten in de toekomst”.

Toerisme wordt gemist

“Ik zeg niet ‘neen’ tegen een toekomstige aanbesteding”, bevestigt Frederik Vandekerkhove (VDK) die met 4 autocars in Brugge, Roeselare, Tielt en Deinze rijdt. “Onze regio wordt nu door De Lijn zelf gereden, maar wanneer die lijnen vrijkomen, waag ik mijn kans”.

Rik Van Heusden (De Zigeuner) is ervan overtuigd dat privé-busbedrijven minstens dezelfde service kunnen geven. “Wij zetten nu 4 autocars in tussen Genk, Hasselt en Geel. Chauffeurs zijn blij dat ze weer kunnen rijden want dat is hun passie. Zij missen het touringcarwerk en de mooie buitenlandse reizen. Wij rijden al schooldiensten voor De Lijn maar missen alsnog de gevraagde ervaring voor geregeld vervoer”.

Met 6 autocars tussen Brussel en Halle tekent Henri Rammant (Bell Tours) zijn eerste ervaringen met De Lijn op. “Het is positief, maar je moet als autocarbedrijf toch een hele oefening maken om te kiezen voor geregeld vervoer, met investeringen in bussen en een andere verloning van de chauffeurs”.

Bij Simatours zit Lieven Vandevelde op eenzelfde lijn. “Wij rijden nu 7 versterkingsritten, maar toerisme is nog altijd wat wij het liefste uitvoeren en waarin wij het meest ervaren zijn”.