DE NIEUWE MINIBUS MAN TGE INTERCITY

Rij-impressie met FCBO-instructeur Danny De Wilde

Deel dit artikel met uw collega's

Net voor de tweede lockdown, konden we samen met onze FCBO-instructeur Danny De Wilde een proefrit uitvoeren met de intercity minibus die MAN onlangs voorstelde. Met de lancering van de nieuwe familie minibussen van 8 tot 23 plaatsen, wil het merk met de leeuw de leemte opvullen onder het alom bekende gamma lijnbussen, dubbelverdieners en touringcars. De eerste uit de reeks is de INTERCITY, een 19-persoonsbusje met veelzijdige inzetmogelijkheden.

Europees ingebouwd voertuig

Om de kostprijs in de hand te houden vertrekt MAN van de grootste en langste bestelwagen-carrosserie. Door de breedte van het basisvoertuig levert dit een 2+1 opstelling op. De “bus”-inrichting wordt volledig in Europa ingebouwd door Altas AUTO (Litouwen) onder toezicht van MAN. Hierdoor verzorgt MAN de volledige service en garantie op het hele voertuig, zeker een pluspunt ten opzichte van twee verschillende leveranciers voor het onderstel en de opbouw. Het geheel is netjes afgewerkt met kwaliteitsvolle materialen.

Comfort

Binnen het voertuig zijn USB-aansluiting op elke zitplaats en LED-verlichting standaard aanwezig, net als een gescheiden airco-systeem voor de chauffeur en de passagiers. De standkachel is programmeerbaar en van op afstand te bedienen. De plintverwarming doet geruisloos zijn werk. Bovendien beschikt het voorgestelde exemplaar over comfortabele zetels met stoffen bekleding, maar wie meer VIP-uitstraling wil kan lederen zetels bestellen. Verder is er weinig bagageruimte aanwezig in het voertuig. Maar dit kan opgelost worden door 3 zitplaatsen op te offeren of een kleine aanhangwagen te gebruiken. Een uitgediepte koffer zal beschikbaar zijn in de TGE Coach die later op de markt verschijnt.

Chauffeurspost

  • De stuurpost is intuïtief en ergonomisch opgebouwd
  • De bestuurdersstoel met verschillende instelposities zit goed, zowel voor grotere als kleinere chauffeurs
  • Het zicht in de buitenspiegels is behoorlijk en een kleine breedhoekspiegel is aan beide zijden voorzien
  • Het dashboard is overzichtelijk
  • Opbergvakken voor de chauffeur zijn er voldoende, zowel open als afsluitbare. Twee bekerhouders zijn bovendien aanwezig

Krachtige motor

De tweelitermotor is krachtig en stil, op een lekkere herneming bij een inhaalmanoeuvre na. Er zijn alvast geen storende geluiden opgevallen. Het gemeten geluidsniveau is vergelijkbaar met dat van touringcars.

Verbruik Over het testparcours van ca. 75 km, waarvan 30 km autosnelweg en het overige op heuvelachtige gewestwegen en door dorpen met zones 30, lag het verbruik op 11,2 l/100 km (3 volwassenen aan boord). Een mooi resultaat. Bij 30/50/70/90 km/h zorgt de automaat dat de motor tussen 1400 en 1500 t/min draait. Ook het prima werkend start/stop-systeem met Energierecuperatie draagt bij tot het lage verbruik.

Veiligheidsinrichtingen

Tal van veiligheidsinrichtingen zijn standaard aanwezig (adaptive cruise control, lane guard, ESP, hill hold assist, zijwindassistent, cornering lights, achteruitrijcamera, parkeersensoren en (overactieve) zijflanksensoren, EBA, enz.). De doorwinterde touringcarchauffeur in ons miste wel een retarder. De elektrische instapdeur doet het naar behoren, stil en vlot. In het voertuig is geen reservewiel aanwezig, een noodkit met compressor en vulmiddel wel.

BASISVOERTUIG MAN TGE 5.180 (L5H3: extra lang + hoog dak) Wielbasis: 4.490 mm Lengte: 7.391 mm Breedte: 2.427 mm Hoogte: 2.590 mm Leeggewicht: 3.651 kg M.T.M. 5.000 kg

AANDRIJFLIJN

1968 cm³ EURO 6d viercilinder in lijn Common rail twin turbo Max. vermogen: 177 pk (130 kW) Max. koppel: 410 Nm (1.500-2.000 bij t/min) ZF- automaat met 8 versnellingen






BINNENGELUID : 50 km/h 62 dB voor- en achteraan 70 km/h 68 dB voor- en achteraan 100 km/h 72 dB vooraan 75 dB achteraan

PASSAGIERSAIRCO Onafhankelijk van de chauffeursairco is de 11,5 kW sterke dakunit voor het comfort van de passagiers. Belangrijk in deze COVID-situatie: de luchtverversing bedraagt 2.040 m³/h.

ONDERHOUD Om de 50.000 km of om de 2 jaar

BESLUIT


MAN staat nu klaar om het volledige assortiment TGE-minibussen uit te rollen, gaande van een eenvoudig busje voor schoolvervoer tot een luxueuze coach-versie. Deze MAN TGE Intercity situeert zich in het midden van het aanbod en is ideaal voor het vervoer van kleinere groepen zonder veel bagage zoals bedrijfsmeetings, congresgangers, incentives, enz. Door de beperkte afmetingen is het ook een handig voertuig voor groepsvervoer in de stad. De kwaliteit van de afwerking, het gunstige verbruik en de scherpe prijszetting zijn belangrijke troeven.

(+) PLUSPUNTEN

+ rijdt heel aangenaam en comfortabel + overzichtelijke en ergonomische stuurpost + goede verbruikscijfers + zeer degelijke afwerking + 24/7 service van MAN

(--) MINPUNTEN - weinig bagageruimte (of verlies 3 plaatsen)

- retarder is een optie

- noodkit i.p.v. reservewiel

- mechanische handrem