“Binnen twee jaar rijden onze bussen 800 kilometer”

Peter Bijvelds, CEO van Ebusco

Deel dit artikel met uw collega's

Multiobus Tienen breidt in 2021 uit met tien elektrische bussen. Het pionierende bedrijf koopt die voertuigen aan bij Ebusco. Hieronder gaan we dieper in op de technologie.

In 2012 stelde de Nederlandse constructeur de eerste Europese elektrische bus voor. “Wij kozen van in het begin voor bussen die onderweg niet moeten bijladen via een pantograaf. Dat is de gemakkelijke weg, maar wij geloven niet dat dergelijke laadstations voor bussen in het straatbeeld haalbaar zijn,” vertelt Peter Bijvelds, CEO van Ebusco.

In 2014 liep de Ebusco 2.0 van de band. De bus kon 300 kilometer rijden zonder bij te laden en kon negentig passagiers vervoeren, net zoals een dieselbus. Sindsdien innoveert Ebusco op drie vlakken. “We verlagen voortdurend het totale gewicht van de bus. Daarvoor gaan we de mosterd halen in de luchtvaartindustrie. We ontwikkelen daarnaast batterijen met een steeds hogere energiedichtheid. En tenslotte verhogen we de efficiëntie van de aandrijflijn. Die drie aandachtspunten zorgen dat onze bussen steeds meer afstand kunnen afleggen met een batterij,” aldus Peter Bijvelds.

" Met onze huidige bussen haal je zo 400 à 500 kilometer. "

Vandaag garandeert Ebusco een levensduur van de batterij van acht tot tien jaar. Het bedrijf stelt zich tot doel om dit op te trekken naar vijftien jaar. “Op het vlak van materialen zijn we aan het overschakelen naar composietmaterialen. Op die manier kunnen we het gewicht van een bus met 4000 kilo verlagen. Alleen die ingreep gaat de actieradius van een batterij met 30% verhogen.”

Komt op die manier ook de autocarsector in het vizier van de constructeur? Peter Bijvelds: “Bussen die langere ritten door Europa afleggen, rijden aan een meer constante snelheid. Met onze huidige bussen haal je zo 400 à 500 kilometer. Binnen twee jaar zullen we dat optrekken naar 700 à 800 kilometer. Uiteindelijk is dat een afstand waarop een chauffeur moet rusten. Dan kan de batterij bijgeladen worden,” ziet Bijvelds ook op langere afstand een toekomst voor de elektrische bus.

De nieuwe bussen worden niet langer uitgerust met achteruitkijkspiegels. De chauffeur registreert via een camerasysteem elke beweging of obstakel.

Autobus = aangename werkplek

Ebusco stelt hoge standaarden aan het rijcomfort van de chauffeur.

  • Een elektrisch bus maakt geen geluid
  • Geen getril van een verbrandingsmotor
  • One-pedal-drive met één pedaal om de snelheid te verhogen; bij lossen regenereert (remt) de bus zelf
  • Veel aandacht voor het klimaat in de bus (verwarming/koeling)
  • Geen achteruitkijkspiegels, maar een compleet camerasysteem