“BEchauffeur.BE is nuttig hulpmiddel om nieuwe chauffeurs te vinden”

Een vestigingsverantwoordelijke en een chauffeur van Waaslandia aan het woord.

Deel dit artikel met uw collega's

Op BEchauffeur.BE kunnen kandidaten sinds de lente van 2019 hun interesse voor het chauffeursberoep aangeven. En niet zonder succes! Een mooi voorbeeld daarvan is de 49-jarige Filip Wuyts, die na een IBO-traject intussen al bijna een jaar aan de slag is bij Waaslandia.

Carrièreswitch

“BEchauffeur.BE is een nuttig hulpmiddel in onze zoektocht naar nieuwe chauffeurs”, erkent Ronny Wyckmans, vestigingsverantwoordelijke bij Waaslandia in Sint-Job-in-‘t-Goor. “Via deze website beschikken we over een lijst met namen van mensen die interesse hebben in een job als bus- of autocarchauffeur. Met uitzondering van Waaslandia Travel rijden we bij Groep Waaslandia haast uitsluitend voor De Lijn en dus kijken we in de eerste plaats naar kandidaten die interesse hebben in het uitvoeren van lijndiensten.”

Een van de allereerste namen op die lijst van BEchauffeur.BE was Filip Wuyts, die vorig jaar besliste om zijn carrière een heel andere wending te geven. “En ik ben enorm blij dat ik de sprong heb gewaagd”, evalueert Wuyts zijn keuze voor een job als buschauffeur. “Na meer dan twintig jaar als sociaal verpleger in de zorgsector kampte ik met een burn-out. De twijfel om in die sector te blijven werken was heel groot, maar tegelijkertijd was het als veertiger niet zo evident om te beslissen van job en sector te veranderen. Toch waagde ik mijn kans als buschauffeur. Het idee om ooit met een bus rond te rijden, had ik overigens reeds als tiener.”

Een heel gemotiveerde Wuyts stuurde zijn carrièreswitch de goede richting uit. Hij volgde onder meer een informatiesessie bij de VDAB en schreef zich als kandidaat in op de website van BEchauffeur.BE. Zijn strategie samengevat: “Alle bestaande kanalen gebruiken om je motivatie te tonen en ervoor te zorgen dat werkgevers je vinden.”

Zelf opleiden met een IBO

Tijdens de eerste ontmoeting tussen Ronny Wyckmans en Filip Wuyts klikte het meteen. “Leeftijd is bij ons geen issue”, benadrukt Wyckmans. “En dat iemand uit een andere sector komt, is ook overkomelijk. In het geval van Filip voelde ik aan dat hij heel graag als buschauffeur aan de slag ging. De moeilijkheid was wel dat hij nog niet over een D-rijbewijs beschikte en dat de voorziene opleiding bij de VDAB erg lang zou duren. Die VDAB-opleidingen zijn zeer goed en zeer uitgebreid, we zijn daar bijzonder tevreden over. Maar we constateren wel dat er de laatste jaren te weinig instructeurs zijn om aan de toenemende vraag naar nieuwe chauffeurs te voldoen, waardoor het allemaal te lang duurt.”

Om hun kandidaat-chauffeur sneller te kunnen inzetten, werd bij Waaslandia beslist om Wuyts een individuele beroepsopleiding (IBO) binnen de onderneming te laten doorlopen. En die uitgelezen kans benutte Wuyts, die er positief op terugblikt: “In een maand tijd ben ik klaargestoomd. Concreet betekende dat: naar de rijschool gaan, de toen nog gangbare Prodata-opleiding afronden en de nodige lijnverkenningen doen. En van zodra ik mijn rijbewijs behaalde, mocht ik de baan op met de bus.”

Tijdens zijn eerste ritten werd Wuyts nog bijgestaan door een collega waardoor hij zich volop kon concentreren op de juiste reisweg en het aanscherpen van zijn rijvaardigheden. En vanaf februari, net voor het uitbreken van de coronacrisis, stond hij er alleen voor. “Een hele verantwoordelijkheid”, beseft Wuyts. “Maar ik ben nog geen enkele dag met tegenzin komen werken. Vooral de variatie is leuk, elke dag is anders. Zelfs de onregelmatige uren storen me niet. Ik voel me gelukkig als buschauffeur.”

In Wallonië bestaat een gelijkaardige IBO-opleiding onder de naam PFI. In Brussel moet een gelijkaardige opleiding, onder de naam PFI-e, nog uitgewerkt worden in 2021 in samenwerking met het Sociaal Fonds, Bruxelles formation en Actiris. (nvdr.)

“D-vaardig” stimuleert bus- en autocarbedrijven financieel om hun kandidaat-chauffeurs zelf op te leiden

Het platform BEchauffeur.BE biedt bus- en autocarbedrijven een overzicht van kandidaat-chauffeurs. Meer dan 70% van deze kandidaten hebben nog geen rijbewijs. Bedrijven die hun kandidaten zelf opleiden, kunnen gebruik maken van het nieuwe ondersteuningsprogramma ‘D-vaardig’ van FBAA. Dat programma geeft de FBAA-leden financiële steun bij elk opleidingstraject dat ze binnen de onderneming activeren voor het behalen van het rijbewijs D of DE. De leden kunnen hiervoor rijscholen of een interne opleider inschakelen.