Van Hool geeft inkijk in autocarinnovaties

Van Hool Press Days Chantilly - oktober 2019

CEO Filip Van Hool en zijn team over de cameraspiegels, de lichtere en stillere EX en het testcircuit van Mortefontaine.

Deel dit artikel met uw collega's

In november gaf het Van Hool-team in Chantilly, onder leiding van CEO Filip Van Hool, aan FCBO-instructeur Filiep Houthoofdt en onze journalist toelichting bij het ontwikkelingspad van de autocars.

Lichtere EX

Van Hool is erin geslaagd door het gebruik van andere materialen de EX 900 kg lichter te maken. Een huzarenstukje.


Filip Van Hool, CEO, geeft ons meer uitleg over het lichter en stiller maken van de voertuigen.

Cameraspiegels

Cameraspiegels vervangen meer en meer de achteruitkijkspiegels. Aan weerszijden van de EX11 verschijnen beelden op schermen links en rechts van de voorruit. Een nachtelijke rit op het afgesloten circuit van Mortefontaine toonde aan dat de cameraspiegels niet enkel aerodynamischer zijn maar een beter zicht bieden, ook bij complete duisternis. De dode hoek is haast volledig verdwenen.

Stillere EX

Maar bovenal hoor je in de EX weinig of geen storende geluiden, zelfs niet op de achterbank boven de motor. Om het geluid binnen het voertuig te verminderen heeft Van Hool behalve de klassieke isolatie een ophanging geplaatst tussen het chassis en de carrosserie. Op die manier worden geen vibraties meer doorgegeven.

Het testcircuit van Mortefontaine

Van Hool voert vele testen uit op het circuit van Mortefontaine. Het ligt op amper 300 km van de Belgische hoofdzetel en vlakbij de luchthaven Charles De Gaulle. Maar niet alleen Van Hool gebruikt het circuit. Ook constructeurs van personenwagens voeren vaak intensieve proeven uit. Even naar Google en je ontdekt dat haast elke constructeur wel al eens voorbij gekomen is op dit circuit in de Oise. Het circuit biedt immers vele mogelijkheden.