Philippe Samyn maakt werk van nieuwe vestiging

Dassen helpen Heidebloem aan nieuw adres

Stel u voor: u wordt op uw vakantieadres gebeld met de dringende vraag alle vergunningen voor uw recent aangekochte industriegrond onmiddellijk in te trekken, anders loop je het risico op een procedureslag. Het overkwam Philippe Samyn, algemeen manager van Heidebloem in Lanaken.

Deel dit artikel met uw collega's

Reden: onder de bewuste industriegrond in Lanaken ligt een dassenburcht en die beestjes zijn bij wet beschermd. Philippe vond gelukkig met hulp van de gemeente vlug een nieuwe locatie op de industriezone Europa, 200 meter verder naar links van de eerste grond en haast één hectare groter. Indien er geen dassen of andere verrassingen opduiken, verhuist Heidebloem tegen eind 2020 naar zijn nieuw adres.

Hypermoderne technieken op een groene werkplaats

Op de nieuwe site gaat alle aandacht enerzijds uit naar de meest moderne energiebesparende maatregelen, anderzijds naar hypermoderne technieken. Het wordt een groene werkplaats met onder meer recuperatie van regenwater, zonnepanelen, enz…. Verluchting, verwarming, timers voor verlichtingen, ledverlichtingen, alles is uitgetekend volgens de huidige stand van zaken in die respectieve domeinen.

Philippe Samyn: “Er komt tevens een hoogspanningscabine met leidingen naar de stelplaats van bussen. We kijken vooruit. Het is vandaag gewoon koffiedik kijken welke plannen politici gaan ontvouwen, wie wat gaat uitvoeren binnen de vervoerregio’s.


We bereiden ons voor, ook op de verre toekomst. De basistechnieken blijven toch hetzelfde, het grote verschil met vandaag is dat met de alternatieve aandrijflijnen alles veel computergerelateerd zal verlopen. Daarmee veranderen enkel uw IT-gerelateerde items, maar niet uw werkplaats. De grote vraag blijft: kan het personeel dat tempo volgen?”

Voorbereid op de toekomst

De nieuwbouw in het Europapark is tevens berekend op uitbreiding van kantoren en standplaatsen voor bussen, die allen buiten slapen. In een latere fase komen er luifels. De steunen hiervoor zijn al voorzien. De voorziene 900 m2 kantoren en 2.000 m2 werk- en opslagplaats worden de gezellige thuishaven voor 110 werknemers en 90 bussen en autocars. Philippe Samyn: “We hebben gewerkt met externe architecten, beslagen in deze sector, veel bezoeken bij collega’s afgelegd om zoveel mogelijk valkuilen te vermijden en nieuwe ideeën te integreren.”

Eerste elektrische bus

Heidebloem wacht alleszins niet op de politiek om in te haken op de doorbraak van de elektrificering van het collectief vervoer. De eerste elektrische bus is aangekocht: een hybride, gelede lijnbus van MAN. Heidebloem heeft 37 contracten met De Lijn. Behalve openbaar vervoer, verzorgt Heidebloem ook school- en personeelsvervoer. Bestelbonnen zijn ondertekend voor vier nieuwe bussen.

Autocar blijft belangrijk

Heidebloem verliest overigens de autocar niet uit het oog, die 35 % van de omzet genereert. Philippe Samyn: “Wij blijven inzetten op groepsreizen. Wij hebben weinig individueel aanbod, maar bieden wel groepsreizen aan, door ons en de touroperators georganiseerd. 70 % van die meerdaagse reizen gaan internationaal. Daarom hebben we op ons nieuwe locatie ook een ruime ontvangstzaal uitgetekend.

We hebben bovendien de jongste drie jaar pittig geïnvesteerd in autocars. Het beste bewijs dat Hansea gelooft in de autocaractiviteiten.

Renovatie geen optie

Renovatie van de site aan de Tongersesteenweg was geen optie. De site is geen eigendom van Heidebloem, de laatste renovatie dateert van 2009 toen de werkplaats werd gemoderniseerd.