Hoe pakt de MIVB
E-mobility aan?

Tijdens Busworld bezocht de UITP (Internationale organisatie van openbaar vervoer) het MIVB-depot van Haren, tot voor drie jaar een groot 100% diesel-depot. De komst van e-mobility heeft hier grote verandering in gebracht. De MIVB is niet alleen de operator van bussen in de regio Brussel, maar ook van metro en tram. Hierdoor beschikt het over een eigen elektriciteitsnetwerk (grid) en is er kennis in huis van alle aspecten van hoogspanningen. De MIVB rijdt zowel met hybride aandrijving als 100% elektrische bussen.

Deel dit artikel met uw collega's

Kleinere batterijen, meer passagiers

De gelede e-bussen van de Brusselse Vervoersmaatschappij rijden op de lijn 64. Het bijzondere is dat het ene eindpunt van deze lijn zich in de stelplaats Haren bevindt. Daar kunnen twee snelladers (420 kW) in 6 minuten via een pantograaf de batterijen bijladen. Op het andere eindpunt, vlak boven het metrostation Porte de Namur staan op de openbare weg twee identieke snelladers. Deze manier van bijladen laat toe te werken met een kleiner aantal batterijen, dit levert gewichtsbesparing op en dus minder verbruik en een grote passagierscapaciteit.

In de stelplaats Jacques Brel, gelegen boven het gelijknamige metrostation, zijn er 7 Solaris plug-in midibussen van 9 meter en 5 Bluebus plug-in’s van 12 meter. Die laden het batterijpack op tijdens de trage nachtlading.

“Trage laders” in Haren

In het depot van Haren staan nog eens 24 “trage” laders (20 kW) die ’s nachts worden ingezet om het peil van de batterijen te balanceren. De gelede e-bussen stockeren de stroom in 116 kWh zogenaamde “high power” batterijen die Solaris garandeert voor 15.000 snellaadcycli. De gelede bussen die in Brussel rijden zijn voorzien van een elektrische aandrijfas met twee wielnaafmotoren van 125 kW elk.

Voor rekening van Solaris

Doordat de MIVB nog geen ervaring had met e-bussen, werd bedongen dat Solaris garant staat dat de e-bussen gedurende een periode van 15 jaar zullen rijden met zes minuten laadtijd aan elk eindpunt van de lijn. Hierbij is het onderhoud van de voertuigen begrepen, indien nodig de vervanging van de batterijen, en de goede werking van de laadinfrastructuur. Die werd in het kader van het totaalpakket door Schaltbau geleverd en geplaatst voor rekening van Solaris, die het enige aanspreekpunt is.

Vier toekomstige uitdagingen

De woordvoerder van de MIVB vertrouwde ons toe dat er in de toekomst meerdere uitdagingen zijn:


  • het vinden van degelijk geschoold personeel
  • de interoperationaliteit (verhuizing van bussen van de ene naar de andere stelplaats)
  • de keuze van de technologie en laadsystemen. Trage overnight charging met zwaardere batterijen, opportunity charging onderweg wat meer infrastructuur vergt, een mix van beide of op termijn waterstof ?
  • Uiteindelijk is er nog de uitdaging van de ingenomen ruimte. Voor eenzelfde lijnuurrooster heeft men een kleine 10% meer e-voertuigen nodig, ruimte die er niet in elke stelplaats beschikbaar is en ruimte voor nieuwe stelplaatsen binnen het Brussels Gewest blijft moeilijk te vinden.