DIVERSIFIËREN EN NIEUW SEIZOEN VOORBEREIDEN

Hoe ervaren andere spelers uit de sector de crisis?

Vertegenwoordigers, busconstructeurs en aanbieders van tweedehandsvoertuigen evalueren hun activiteiten toekomstgericht en streven een zo klantgericht mogelijke dienstverlening na die hen ook na de coronacrisis sterk op de kaart moet zetten.

Deel dit artikel met uw collega's

TEMSA-verdeler DV Bus&Coach diversifieert

“Als verdeler van de Temsa-producten, hangt DV Bus&Coach af van onze klanten, namelijk de touringcarbedrijven”, verduidelijkt Elke De Belser.

“Aangezien deze laatsten gedwongen werden om alles volledig stil te leggen en in lockdown te gaan, waren wij ook genoodzaakt om ons bedrijf te sluiten en tijdelijke werkloosheid aan te vragen voor onze werknemers. De inkomsten van het bedrijf werden herleid naar nul”. “De belangrijkste uitdaging voor de komende maanden zal zijn om trachten te diversifiëren, om het begrip autobus/autocar ruimer te zien en om te proberen nieuwe projecten aan te trekken, eventueel in andere sectoren. Wij willen onze pijlen richten op meerdere branches zodanig dat nieuwe crisissen beter te overbruggen zijn. Met de autocarondernemers streven wij een wisselwerking na omdat wij samen zwaar getroffen zijn. Wij zullen ons flexibel moeten opstellen naar onze klanten toe, maar wij vragen ook met aandrang aan de autocarondernemingen om enerzijds hun investeringen niet op de lange baan te schuiven door de recente crisis want dat is ook nefast voor de producenten en anderzijds om zich niet te beperken tot één leverancier, maar alle producenten een kans te geven”.

Scania klaar om er succesvol uit te komen

“De leveringscapaciteit van Scania werd steeds meer beperkt als gevolg van tekorten aan onderdelen en problemen in de leverings- en logistieke keten. Eind maart werd besloten om de productie van Scania in Europa stil te leggen en niet lang daarna werden de resterende productiefaciliteiten wereldwijd stopgezet. In april is Scania begonnen voorzichtig de wereldwijde productie weer op een laag niveau op te starten om onze leveringscapaciteit en die van onze leveranciers te testen”, stelt Tom Van der Taelen.

“Er is grote onzekerheid over de volledige impact van de verspreiding van het virus en de consequenties voor de wereldwijde vraag. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2020 waren de orderboekingen van Scania voor vrachtwagens wereldwijd met 27% teruggelopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, met grote dalingen in Europa en Latijns-Amerika. Orderboekingen voor bussen en touringcars en in het segment Engines waren iets hoger in lijn met dezelfde periode in 2019”.

“Gezien de wereldwijde economische onzekerheid is het lastig om een oordeel te geven over de ontwikkeling van de vraag op korte termijn. We volgen de ontwikkelingen op de voet en zijn in constant beraad over activiteiten in ons wereldwijde productiesysteem en de ontwikkelingen in de markten. We zijn klaar om hier met succes weer uit te komen zodra het hele Europese industriële systeem gesynchroniseerd weer wordt opgestart en de vraag in de markten weer gaat aantrekken”.

Belgian Bus Sales bereidt het nieuwe seizoen voor

“Met volle stock klaar om onze klanten in heel Europa te dienen zijn we door de coronacrisis in volle vlucht getackled”, zegt Nick Van der Schueren. “Normaal verkopen we bij Belgian Bus Sales tussen de 35 en 40 bussen per maand, nu 2-3 in april, in mei en juni tot nog toe één. Al onze klanten, zowel Belgische als Europese, zijn getroffen, kopen niet en willen eerder hun voertuigen verkopen, maar de markt is leeg. Er zijn geen kopers waardoor wij van een actief bijennest zijn vervallen tot een lege korf."

"De belangrijkste uitdaging is ervoor te zorgen dat de geldstroom voor betaling van vaste kosten intact blijft door het verkopen van voertuigen onder de stockwaarde. Zo proberen wij tegen eind oktober genoeg liquide middelen te hebben om het nieuwe seizoen in te gaan en om onszelf en het team te blijven motiveren. 22 jaar full speed werken om dan tegen de lamp te lopen is geen prettig vooruitzicht. Wij kunnen in principe onze klanten/leveranciers niet echt helpen omdat wij zelf in de gevarenzone zitten. Ik heb er al veel over nagedacht maar er dient zich geen win-win-oplossing aan. De trouw van onze klanten zal afhangen van het geld dat ik voor hen kan voorzien”.