OPLOSSINGEN ZOEKEN EN AANPASSEN AAN DE NIEUWE REALITEIT

Hoe ervaren andere spelers uit de sector de crisis?

De coronacrisis heeft busconstructeurs verplicht hun productielijnen bij te sturen, hun voertuigleveringen te herschikken en tal van oplossingen te zoeken opdat bus- en autocarondernemers zich konden aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Deel dit artikel met uw collega's

VDL Bus&Coach biedt klanten maatwerk aan

“De COVID-19-crisis heeft een grote invloed gehad op VDL Bus & Coach. De maatregelen die overheden en bedrijven in Europa hebben genomen, zullen financieel en economisch stevige impact hebben. We hebben ons moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. We zijn onderdeel van VDL Groep, die een stevige basis heeft en die zelfs in deze turbulente tijd altijd naar de lange termijn kijkt”, aldus Branko Eijssen.

“Het management houdt de situatie nog steeds nauwlettend in de gaten. De grenzen binnen de EU gaan langzaam weer open. Dat stelt onze klanten hopelijk in de gelegenheid hun activiteiten weer te gaan oppakken. We zullen deze periode gebruiken om adequaat te reageren op de wereld na COVID-19. Het is de vraag hoe en hoe snel het toerisme zich zal herstellen, maar dit zal zeker invloed hebben op onze business. De productie in onze fabrieken draait als normaal en processen zijn aangepast door de impact die de eisen van de 1,5 meter samenleving stelt. Flexibiliteit is gevraagd."

"Wij zijn tijdens de COVID-19-crisis vanaf het allereerste moment, op een constructieve manier, in gesprek gebleven met onze klanten. Om ze in deze moeilijke tijden te steunen, hebben we maatwerk geboden. Voor zowel openbaar als autocarvervoer bieden wij onze klanten oplossingen aan die ervoor zorgen dat zij COVID-19-proof de weg weer op kunnen”.

Iveco garandeert goede werking productielijnen

“Om het gezondheidsprotocol te kunnen uitvoeren, hebben wij Iveco-sites tijdelijk moeten sluiten waardoor bestellingen van onze klanten niet konden worden uitgevoerd. Het garanderen van de gezondheid en de veiligheid van ons personeel maar ook van onze onderaannemers, leveranciers en klanten blijft onze prioriteit”, licht Valériane Dizière toe.

“Ook de volgende maand blijft dat onze prioriteit. Ondanks deze context van vertraging in veel sectoren, profiteren we de komende maanden van een portefeuille met vaste orders. Vanaf dat moment is het onze grootste uitdaging om die te realiseren evenals de goede werking te garanderen van onze productieketens, van de bevoorrading door onze leveranciers en van onze onderaannemers. Omdat ons aanbod hoofdzakelijk bestaat uit voertuigen met "gegarandeerde Franse oorsprong" en wij daarvoor samenwerken met Franse en Europese leveranciers, heeft Iveco het geluk dat het kan profiteren van een vrij snelle heropstart van de toeleveringsketen. Op korte termijn moest een herschikking van de leveringen per voertuig worden georganiseerd, afhankelijk van de beschikbaarheid van elke klant”.

MAN Truck & Bus start Parts2Go als extra dienstverlening

“Om de continuïteit van onze MAN werkplaatsen tijdens de Corona-crisis te garanderen zijn deze steeds operationeel gebleven, weliswaar op afspraak”, geeft Lieven Verheule aan. “Om de klant hiervan op de hoogte te brengen, werd een specifieke infomercial ontwikkeld die via meerdere online kanalen werd verspreid."

"Daarnaast werd MAN Parts2Go als extra dienstverlening opgestart waarbij originele MAN onderdelen online kunnen worden besteld en geheel contactloos worden afgeleverd. Om de autocarondernemers de nodige financiële ademruimte te geven werden de verschillende financiële diensten tijdelijk opgeschort zoals financieringen, huurgelden en onderhoudscontracten”.

“Aangezien verspreiding van het virus via airco-systemen een hot topic was, heeft MAN daarover specifieke richtlijnen uitgevaardigd en een bijhorende steekkaart opgesteld. Ten gevolge van de corona-crisis werd de planning op het gebied van marketing en event organisatie volledig overhoopgegooid. 2020 is én blijft een belangrijk jaar voor MAN Bus & Coach. Meerdere events omtrent de “Coach of the Year” en de commercialisering van de MAN Lion’s City E zijn voorlopig uitgesteld maar blijven op de planning staan voor dit jaar”.

EVOBUS zet in op klantspecifieke oplossingen

“Naar klanten en partners toe is EvoBus België onmiddellijk gestart met het in kaart brengen van de impact op de leveringen van voertuigen en diensten”, zegt Steven Somers.

“Naar best vermogen hebben wij de lopende leveringen aangepast aan de omstandigheden en de dienstverlening aangepast door bijvoorbeeld het opschorten van onderhoudscontracten of het focussen op dringende en noodzakelijke herstellingen”.

“Sinds 4 mei zitten wij in een vorm van heropstartfase. Meer en meer dienen we de maatregelen ter ondersteuning van de heropstart om te zetten in permanente en duurzame aanpassingen van hoe we in de toekomst zaken zullen doen. Daarnaast dienen we ervoor te zorgen dat de bedrijfseconomisch activiteit weer aantrekt. Zo dienen we uiteraard de toekomstige levering van voertuigen met onze klanten af te stemmen op een nieuw productieprogramma omdat de productie enkele weken heeft stilgelegen. Het succes van de heropstart van onze eigen bedrijfsactiviteit gaat hand in hand met de heropstart van onze klanten. Vandaar dat wij zoeken naar initiatieven die de autocarondernemingen kunnen ondersteunen. Naast bescherming van de chauffeurspost, optimalisatie van airco en ventilatiesystemen of herpositionering van het zetelplan in de voertuigen, zetten wij sterk in op klant specifieke oplossingen. Daarbij kan het gaan over het herzien van de vlootsamenstelling, de financieringsbehoeften en de aangeboden diensten rond service en telematica”.