CODE 95-opleidingen starten terug op

Deel dit artikel met uw collega's

Na meerdere maanden lockdown starten de CODE 95 opleidingen terug op, met respect voor de corona-maatregelen. De FCBO, die zowel de theoretische als praktische opleidingen organiseert, verwelkomt de chauffeurs opnieuw met veel enthousiasme. Instructeur Danny De Wilde en sectorconsulent Rudi Willems benadrukken het belang van deze voortgezette opleidingen.

Een zaterdagochtend eind juni in de Belgian Coach & Bus Academy in Brussel. Rond 8 u arriveren de eerste Franstalige buschauffeurs voor de CODE 95-opleidingen. Sectorconsulent Rudi Willems: “Vandaag geven we de vorming over de wegcode en de aangifte van een ongeval. Het is een opfrissingscursus voor chauffeurs met ervaring.” Er zijn een 15-tal cursisten ingeschreven. Dat is wat minder dan voor de corona pandemie. Een dag eerder, bij de Nederlandstalige cursus ecodrive, was de groep ook kleiner. Instructeur Danny De Wilde: “Na 2 maanden verplichte pauze konden we in juni terug opstarten met beperkte groepen. Deze heropstart is belangrijk voor de sector. Er waren cursisten bij die sinds half maart niet meer gewerkt hebben.” Om de 5 jaar moet een chauffeur minstens 35 uur of 5 dagen CODE 95-opleiding volgen. Zo behouden ze hun vakbekwaamheid. Zonder hun CODE 95 mogen ze het beroep niet meer uitvoeren.

In alle veiligheid

Een reeks veiligheidsmaatregelen werden tijdens de cursussen ingevoerd. Zo staat er bij de ingang van het opleidingscentrum ontsmettende gel, waarmee de cursisten hun handen moeten desinfecteren voor de cursus van start gaat en tijdens de pauzes. Verder werd 1,5 meter afstand tussen elke deelnemer voorzien.

De instructeurs wijzen de chauffeurs ook op deze regels. “Dat is nodig”, benadrukt Rudi Willems. “Tijdens de les zitten de cursisten ver genoeg van elkaar, maar tijdens de pauze blijkt afstand bewaren iets moeilijker.” (Glimlacht) Franstalige chauffeurs dragen een mondmasker, ook al zitten ze 1,5 meter van elkaar. Willems verduidelijkt: “In Vlaanderen en Brussel is dit niet verplicht, in Wallonië geldt deze regel wel.”

Ideale moment

Voor de praktische cursus ecodrive ontmoeten we Kurt Rollier, zaakvoerder van Rantour in Affligem. Instructeur Danny De Wilde begeleidt Kurt tijdens deze individuele opleiding. Aangezien bij de praktijkopleiding de social distancing niet kan gerespecteerd worden, moeten de chauffeur en de lesgever een mondmasker dragen. “Het is slechts één van de maatregelen die we moeten nemen om de heropstart van de sector mogelijk te maken”, aldus Kurt Rollier. Hij ziet in de huidige crisis een opportuniteit. “De meeste van onze chauffeurs zijn op dit ogenblik tijdelijk werkloos. Dit is voor hen het ideale moment om de CODE 95 cursussen te volgen.”

Wat vinden de chauffeurs?

Ook andere deelnemers zien de meerwaarde van de opleidingen voor de vakbewaamheid. Roland Delhelle, chauffeur bij Pullman, volgde de cursus over de wegcode: “Ik heb mijn rijbewijs lang geleden behaald. Maar intussen is de wegcode veranderd. Het is goed om een cursus te volgen over deze aanpassingen.”

Dennis Van Damme, chauffeur en planner bij Deko Coach over de vorming ecodrive: “Wie de ecodrive principes toepast, bespaart brandstof en dus verlagen de kosten voor de bedrijven. Door bijvoorbeeld niet bruusk te remmen en snel op te trekken, zorgen we ervoor dat onze autocars minder verbruiken.” En dat is mooi meegenomen in deze moeilijke tijden.

Heeft u als chauffeur of ondernemer ook zin om te blijven bijleren?

Vind alle volgende Code 95-opleidingen op FCBO.be