Kennismaking met elektrische stadsbus TEMSA AVENUE ELECTRON

Eerste impressie van onze journalist

Deel dit artikel met uw collega's

Met de AVENUE ELECTRON biedt Temsa nu ook op de Europese markt een dadelijk inzetbare elektrische lagevloers stadsbus, met een rijbereik dat kan gaan tot 413 km. De binneninrichting is functioneel. De chauffeur beschikt over een goed uitgeruste cockpit met intuïtieve bediening.

Conventionele look

Bij de eerste kennismaking valt meteen het uitnodigende moderne front op. De flanken zijn strak. Op de achterzijde herkennen we de typische Temsa LED-lichten. De verdonkerde ruiten geven een stoere indruk. Innovatief is het vlakke scherm dat is ingewerkt tussen het dubbel glas in, tegenover de middendeur. Hierop kan lijninformatie of reclame getoond worden.

Hoe ziet de chauffeurspost eruit?

De bestuurdersplaats is ergonomisch en overzichtelijk:

  • Twee dashboardtypes zijn verkrijgbaar: het Duitse VDV-model en een eigen Temsa lay-out met aanraakschakelaars.
  • De spiegels bieden goed zicht en de smalle raamstijlen verminderen de dode hoeken tot een minimum.

  • De toetsen doen vermoeden dat er meerdere versnellingtoetsen aanwezig zijn, maar bij een elektrisch voertuig is dat niet zo. Temsa heeft ervoor gekozen om de standaardtoetsen van ZF te gebruiken. De knoppen D-N-R om te kiezen tussen vooruit (Drive), neutraal (N) of achteruit (Reverse) en de drukknoppen 3-2-1 om de intensiteit van stroomregeneratie bij het afremmen in te stellen. Deze Temsa AVENUE ELECTRON is één van de weinige elektrische bussen op de markt waarmee er met ‘One Pedal’-mode gereden kan worden. Zalig, vooral voor wie ermee vertrouwd is van bij elektrische personenauto’s.

  • De schakelaars die de chauffeur niet al rijdend hoeft te bedienen zitten samen bovenin de cockpit.

Het interieur

De passagiers genieten ondanks de verduisterde, dubbele ruiten van veel lichtinval, wat voor een veilig en ruimtelijk gevoel zorgt. De stoelindeling is standaard met bij de middendeur een oprijplatform voor rolstoelen. Tegenover is plaats voorzien voor kinderwagens en passagiers met beperkte mobiliteit. Het voertuig wordt volgens klantwens uitgerust van twee of drie dubbele deuren. De Temsa voldoet aan het lastenboek van De Lijn en de TEC.

Leuk detail is dat de panelen boven de ramen visueel doen denken aan een printplaat. Het design is op uitgefreesd: het doet tevens dienst als luchtmondjes om het interieur te voorzien van verse buitenlucht.

Aandrijflijn

De Spaanse DANA-aandrijfmotor is weggewerkt onder de linkse dubbele zitplaats van de voorlaatste zitrij. Het klassieke gezoem van de elektrische motor is nauwelijks waarneembaar. De achteras is een klassieke ZF portaalas.

De Li-Ion NMC batterijen liggen boven op het dak. Er is keuze uit drie batterijpacks: 230 kWh (272 km rijbereik), 290 kWh (343 km rijbereik) en 350 kWh (413 km rijbereik). De AVENUE ELECTRON is ontworpen voor overnight depot charging met een CCS Type 2 stekker. Achterin zitten het battery management pack en de elektrische compressoren. Doordat dit nauwelijks plaats inneemt, beschikt de bus over de hele lengte van een lage vloer. Temsa maakt bovendien gebruik van veel West-Europese componenten zodat een maximale inzetbaarheid wordt gegarandeerd.

Exploitanten De Lijn testen e-bus

Een aantal exploitanten heeft de voorbije weken de stijlvol ogende Avenue Electron van de Turkse busbouwer Temsa getest. De 12 m-bus werd ter beschikking gesteld door DV Bus & Coach in Mechelen, de vertegenwoordiger van Temsa in de Benelux. Met een ervaren buschauffeur achter het stuur reden ze mee op een zonnige lentedag in maart én op een winterse dag in april. De rit vond plaats op de N26 tussen Mechelen en Kampenhout Sas. De chauffeur sprak van een “fijne ervaring”. Wat hem bijzonder opviel, waren het vlot optrekken, de goede wegligging en het zacht afremmen. “Een plezier om mee te rijden”, luidde zijn conclusie. De exploitanten aan boord traden deze analyse bij.

Plus & Minpunten

(+)

  • One Pedal rijden
  • Nauwelijks blinde hoeken
  • Keuze uit drie Li-Ion NMC batterijpacks
  • Verwarmde voorruit is standaard
  • Oprijplatform voor rolstoelen
  • Kwalitatieve afwerking

(--)

  • Weinig opbergvakken voor de chauffeur
  • Even wennen aan het hoge zwaartepunt op rotondes
  • Dosering gaspedaal mag iets stroever