Kennismaking met de elektrische Alstom Aptis

Eerste impressie van onze journalist

Deel dit artikel met uw collega's

Alstom, de leverancier van treinen, metro’s en trams kwam de 100% elektrische Aptis-bus in België demonstreren. Het bijzondere aan deze elektrische bus is de constructie: de vier wielen werden zo ver mogelijk in de uithoeken geplaatst om daartussen een zo groot mogelijke ononderbroken vlakke vloer te bekomen. Dat levert véél binnenruimte op die flexibel kan ingevuld worden.

Een aantal Europese steden is inmiddels overtuigd van de troeven van deze innovatieve mobiliteitsoplossing. Onder hen: Parijs, Grenoble, Toulon, La Rochelle en Tarbes in Frankrijk en Aranjuez in Spanje. Wij werden op de gloednieuwe terreinen van Heidebloem (Hansea) in Lanaken uitgenodigd om het gloednieuwe voertuig te ontdekken, samen met leden van de SAAL.

Ongewoon design

Bij de eerste instap lijkt de Aptis langer dan 12 meter. Dit komt onder andere door de grote raampartijen die heel laag beginnen. Dat geeft een geweldig ruimtegevoel.

Voorin zit de chauffeur vrij hoog boven de voorste as wat hem of haar een goed zicht naar voren geeft. Jammer genoeg veroorzaakt de B-stijl een zeer grote dode hoek naar linksachter. Hierdoor is extra aandacht nodig bij het oprijden van rotondes vanuit stilstand. De ietwat centraler geplaatste stuurpost veroorzaakt geen problemen bij het rijden en wordt, zoals bij trams, volledig afgesloten van de passagiersruimte.

De demo-bus was bovendien uitgerust met twee plaatsen voor rolstoelen of kinderwagens, waarvan één vervangen kan worden door 4 extra zitplaatsen.

Achteraan prijkt bovenop de achterste as een klein salon. Alle stoelen zijn aan de zijwanden gemonteerd (‘cantilever’ systeem) zodat het onderhoud van de 20 m² grote vlakke vloer vereenvoudigd wordt. Daarbij zorgen drie extra brede dubbele deuren, die naar buiten openen, voor een vlotte passagiersflow.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Innovatief stuurconcept

De Alstom Aptis werd op BUSWORLD Kortrijk in 2017 bekroond met de Innovation Award. De vier gestuurde wielen van deze e-bus zijn daar niet vreemd aan.

Bij het opstellen aan een bushalte moet de chauffeur enkel rekening houden met het rechtse voorste wiel. Sensoren vlak vóór de achterste as meten de afstand tot de stoeprand en sturen de achterste as tot dat de bus evenwijdig en vlakbij het perron staat. Bij het verlaten van de halteplaats sturen de achterste wielen mee, zoals de voorste, zodat de bus als een krab uit de halte rijdt.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Op een rotonde en bij scherpe bochten sturen de achterste wielen tegen zodat de bus helemaal in het spoor blijft en beduidend minder breedte inpalmt, vergeleken met de achteras die bij een traditionele 12-meterbus de bocht afsnijdt. Dat vergt gewenning maar maakt de rijervaring uitzonderlijk.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Reikwijdte

Zoals de andere e-busconstructeurs belooft Alstom dat de capaciteit van de laatste generatie elektrische batterijen voldoende groot is om de bus 250 km operationeel te houden zonder tussentijdse laadbeurten. De Aptis wordt ’s nachts geladen in het depot. De mogelijkheid bestaat ook om overdag te laden via pantograaf of via SRS, het innovatieve laadsysteem via de grond van Alstom. Zwaardere batterijen zijn vanaf 2022 als optie te verkrijgen.

Wat vindt Jan Vanheusden, chauffeur bij De Zigeuner?

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Gunstige TCO

De ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) is geoptimaliseerd dankzij eenvoudiger en dus minder onderhoud. De Aptis heeft vier banden, in plaats van zes bij traditionele bussen. Er is een luchtkoelsysteem voor de motor, in plaats van traditionele waterkoeling. Alle onderdelen zijn beter toegankelijk, aangezien ze op het dak zijn geplaatst. Qua carrosseriedelen zijn - zoals bij trams - de kop en de achterzijde gelijk alsook alle flankpanelen. De operationele kosten zijn lager dankzij een hoge reizigerscapaciteit, optimale energie-efficiëntie en een levensduur van minimaal 20 jaar. Dit alles maakt de totale TCO van de Aptis competitief met die van een moderne dieselbus, maar dan zonder uitstoot.

Plus & Minpunten

(+)

  • Meedraaiende achterste wielen
  • Beperkte draaicirkel
  • 20 m² vlakke vloer uit één stuk
  • Lange levensduur (20 jaar)
  • Innovatief design

(--)

  • chauffeursstoel draait geen 45° waardoor in-en uitstappen niet ergonomisch is
  • dode hoek linksachter aan B-stijl